>>BidVertiser >>

Shadow Word generated at Pimp-My-Profile.com

Wednesday, September 3, 2008

How to make robot...

Ciri-ciri robot..

Robot konveyor.

  • Robot ini menggunakan sistem konveyor pada bahagian hadapannya. Konveyor ini adalah untuk mengaut bola dan menarik bola itu ke atas untuk dimasukkan ke dalam bakul. Bakulnya pula boleh memuatkan enam biji bola sahaja. Ini kerana ruang untuk bakul sudah penuh. Mekanisme untuk menaikkan bakul adalah dengan menggunakan tiang gelongsor (slaiding). Manakala untuk memanjangkan ataupun menaikan tiang tersebut adalah dengan menggunakan kabel yang bersaiz kecil yang terikat pada motor DC. Cara untuk melepaskan bola dari bakul pula adalah dengan menggunakan pintu.

Robot penyodok

Robot ini menggunakan sistem penyodok untuk menyodok bola di sebelah hadapan manakala di sebelah belakangnya adalah bakul bola.Bakul ini dinaikan dan diturunkan dengan menggunakan mekanisme gunting (scissor). Gunting ini digerakan oleh ‘power screw’ yang digerakan oleh motor ‘power window’.Bakul ini mempunyai pintu seperti pintu lori pasir dan pintu ini dikawal buka serta tutupnya dengan menggunakan motor ‘center lock’. Penyodok ini boleh memuatkan sebanyak empat (4) biji bola sekali sodok dan bakulnya pula boleh diisi sebanyak dua belas biji (12) bola sekali bawa. Selain itu, robot ini boleh membawa bola sebanyak enam belas (16) sekali bawa.


Robot berlengan

Robot ini menggunakan sistem berlengan pada bahagian hadapannya. Lengan ini adalah untuk memegang bakul dan bakul ini juga digunakan sebagai mekanisme untuk mengambil bola.Bakul ini boleh memuatkan bola sebanyak empat biji sahaja. Ianya adalah berbentuk selinder.Mekanisme untuk menggerakkan bakul adalah dengan menggunakan rantai dan spoket yang digerakkan oleh motor.Manakala bola di ambil dengan cara menekup bola itu satu persatu.Cara untuk mengeluarkan bola pula adalah menggunakan lubang yang sebelah atas. Lubang ini tidak mempunyai pintu.

1 comments you all:

Anonymous said...

sila cuba lg....
untuk yg terhebat....

>>>cLick HeRe>>>

>>>BidVertiser>>>

Powered By Blogger